Sunday, April 22, 2012

"Tipu Diri Sendiri" ?

 

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Siapa pernah menipu ?? X kirela tipu Mak ke Ayah ke adik-beradik ke or kawan-kawan sendiri even kawan baik sekali pun. Tipu sangat lah sape yang cakap dia x pernah menipu kann. Untuk kali ni hendak dijadikan cerita pasal "Tipu Diri Sendiri". Anda msti pernah dnga ayat ni kan sbg contoh time parents tnye bab2 solat, mesti pernah terjadi dialog "abg dah solat ? ok bgus anak mak dah solat tapi sejadah tu sama je duduk nye mcm mlm td ? ok lah mak pcaye kat abg, jgan tipu diri sendri dahla yerr...haaaa...pernah x ? Perkara mcm ni biasa akn trjadi if korang pernah trkantoi mnipu lah ni. Sbb skali kita buat baik orang x nampak tp skali kite buat jhat cpat je prkare tu dsimpan dlam otak org yng thu kite mnipu tu. So bila dah kantoi menipu tu jganla pulak nak menyesal mcam tertongeng-tonggeng mcam jantan dalam gambar tu bila orang dah mula x percaye kat korang kan especially parents korang. Ok masuk semula ke bab tipu diri sndiri ni. Korg fkirla ape korang dpt kalau tipu diri sendiri, xde gune n xde faedah langsung. Aku sndri pernah tipu diri sndiri, prkare ni tjadi sjak aku mula msuk ipta kat kuantan, asal aku melaka tapi nun tecampak blaja jauh kat kuantan nuh dngan xde pnglman duk kat sane aku pun redahh jela sbb orang katee "jauh perjalanan luas pemandangan" n memang papatah ni menjadi dan trbukti sbb mmg bnyak pngalaman yang aku dpat smase jauh dari fmily aku n erti kata "bebas" tu memang terjadi pade aku sbb jauh dari famly kan..huhu. Critenyer brmula dngan kisah "cintan" aku ni haha, cintan pertaman kuantan aku tau ni sbb zaman skolah dlu mmg aku x pndng sngat prempuan ni sbb nafsu kat wanta tu x mau tmbul time skolah lg haha. Sejak cintan ni berputik bnyak peruubahan ktare yg berlaku tp time bcintan dlu mmg xnmpak la ape yg brubah yelaa org kate cinte itu bute kann..hahha. Ha tula bila dah ptus baru nak sedar baru nak mnyesal barula nak ungkit balik semua pengorbann korang time bcintan dlu kononnn. Duit pun mak bapak bagi nak derme kat anak dara orang konon, prubahan dmi prubahan dialami tapi bnyak berunsurkan -ve dari +ve, ape yang -ve +ve tu x pyahla nak tahu, aib org tu kne jge elok2 okayy. Tapi..slah satu prubahan yg boleh dcritekan ialah smngat stiakwan aku mkin pudar bila brsme dngan si gadis, lbih tmpukan phatian kt si gadis cintan aku ni sbb kat mlake aku ni boleh la dkatekan dngn smngat stiakawan tuh haha bkan nk bngge diri sbb pntang mber ajk kua or mtk tlong aku akn cube sdye upye aku nk bsame ngan kwan2 aku, contoh la kan if satu hari korng kua ngan awek korng nek motor then mnyak korng ttbe je hbis kat satu jlan yng mmg mtor x lalu jlan tu tp korng dok gtai gne jlan tu jgak, awek korang boleh produce minyak mtor ke time tu ? kmpem2 la tngan ni dok gtai cari no mem2 yg dekat mntk tlong blikan mnyak hnta kat korang kann, ha nmpak x hikmah crite tu ? haha. Skrang ni aku dngan si gadis tu dah pun plih haluan msing2 untuk hidup dngan cre msing n doa untuk sang gadis tu jela yg mmpu stkat ni. Last2 hati yang pnah aku bg kat sang gadis tu aku x jmpe balik mane peginye bjlan-jlan mane tah x tahu.huhu.sakit je hati mmnjang disbbkan kisah cintan lah sngat kan ha ni kan dah dpt penangan nye ha punn. Setiap kali angin sang gadis tu smpai je kat aku mulelah glisah nak col la nk txt la sume bgai.haha. Manusia ni mmg mcm tu, x rti nnk jge hati sndiri tp hti psangan tu bkn men nak jage lah smpai kan nak ckp sptah tu kne fikir dlu if ayat tu boleh skitkan hati psangan tu or x...adoiii...pelik betoi.! ni ade sikit sajak untuk sang hati ::

Hati,
Maaf ya.
Sudah berkali aku membiarkan kamu menangis.
Sendiri. Tanpa disenangi kembali.
Aku ini pentingkan diri ya?
Aku mahu mereka gembira.
Tapi aku buat kamu terseksa.
Terus-terusan diseksa.
Maaf ya.

hahah boleh tahan hebat la sajak ni kan right .!.....so lepas ni korang bringatlah nak bagi hati tu hati2 n jjur pde dri sndri jgan disbbkan trpaksa or ingin mncuba korang tipu diri sndri walhal korang bkn mcm tu pde aslnye. kkalkan dri korang maintain. Jgan berubah dsbbkan kdaan smase if nk brubah pstikan ke arah +ve yg -ve tolak tepi dlu pun boleh kann..Kdg2 kita sndiri pun x tahu bila msanya kita boleh tipu diri kita sndiri so lpas ni hati2 lah mnjage hati korang jngan dsbbkan korg tpu diri sndiri hati korng tu sakit n tknak dduk dlm bdan korng sbb asek sakitt je okay..haha... 

Nah admin bagi satu ayat untuk sang hati tu kasi kuat sikit ::

Bagaimanapun Hati, aku kagum denganmu. Sungguh. Hebat Allah yang menciptakan, bagaimana Dia bisa membuat Hati sekuat ini untuk menanggung beban yang berat amat.

No comments:

Post a Comment